شناسه خبر : 42047
تعداد بازدید : 239
تعداد نظرات : 0 نظر
تاریخ ارسال : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵ ب٫ظ
گفتگو
افزايش موج اعتراض اهالي حوزه به ‌بازي‌هاي جريان خاص

صدای نهی از منکر روحانیت را چرا نمی شنوند؟

انتقاد آيت‌الله غرويان از تريبون نماز جمعه و صدا وسيما: حرف‌های منبریان باید پشتوانه علمی داشته باشد

روحانیون

اختصاصی مرداد – سرویس سیاسی : مدت‌هاست که در جوامع بشری برخی تلاش دارند تا  تعدد افکار و اندیشه را نادیده بگیرند و آن را سرکوب کنند. همواره در کشورهای مختلف و بازه‌های گوناگون تاریخی بودند جریان‌هایی که سعی می‌کردند تا تفکر خود را به عنوان ایده برتر به سایر اقشار مردم القا کنند ولی این روند نتیجه طولانی مدت و راهبردی نداشته و بعد از اندکی با بنبست مواجه شده است. در ایران نیز گروه‌هایی وجود دارند که  برخلاف سیاست‌های کلی نظام و رویکرد مقامات تراز اول کشور، سعی بر این دارند تا آن تفکری که در ذهن دارند را بر کل جامعه حاکم کنند. این جریان حدود یک دهه توانست در ایران به ترویج رویکردهای خود بپردازد ولی طولی نکشید که زنگ پایان قدرتنمایی آنها به صدا در آمد. زوال آنها از خرداد ۹۲ و با رویکار آمدن دولت اعتدال که خواهان شنیده شدن صدای همه مردم بود، آغاز شد و در اسفند ۹۴ با حذف بازوهای آنها از مراکزی مانند مجلس شورای اسلامی و آن هم با رای مردم به بار نشست.

تسویه حساب های لایه ای

اما با توجه به نفوذ لایه‌ای این جریان به درون دستگاه‌های مختلف، آنها همچنان به انجام اقدامات خود در گوشه و کنار کشور مشغول هستند و برای تسویه‌حساب با دولت و تفکر اعتدال از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنند.

یکی از این نهادهای مهمی که هنوز تفکر خودمحوربینان در آن رواج دارد، صدا وسیما است.رسانه‌ای که عنوان ملی را بر خود نهاده است ولی کارنامه آن تفسیر دیگری دارد. این نهاد حاکمیتی مدت‌هاست که در دستان برخی تفکرهای خاص اسیر شده است و مسیری را می‌رود که آنها می‌خواهند، کاری را می‌کند که این جریان می‌گوید و مدیران آن به هیچ وجه نگران خروجی  این نگاه یکجانبه گرایانه نیستند.

اعتراض ها به روحانیون رسید

این روند ناصحیح و معلول مدت‌هاست نه تنها مردم را دلزده‌کرده، بلکه صدای اعتراض جامعه روحانیت را نیز درآورده است. از نمونه‌های بارز این اعتراض ها می‌توان به انتقاد حجت‌الاسلام شهاب مردای و این اواخر نیز به گلایه‌‌های حجت‌الاسلام ناصر نقویان از اساتید علوم حوزوی و از چهره‌هایی که مدت‌ها خود در صدا وسیما به بیان مسائل فقهی و دینی می‌پرداخت، اشاره کرد. نقویان که طی سخنان صریحی از وضعیت حاکم انتقاد می‌کند، می‌گوید: «تلویزیون ما چهل سال است که در ۲۴ساعت، حداقل یک روحانی را نشان می‌دهد، پس مردم باید کشته‌مرده روحانیت باشند، اما مردم دغدغه‌شان این است که مسئولان از فقر و بیکاری خبر دارند؟ شما حداکثر در خبر می‌توانید این مسائل را بخوانید. چرا رسانه‌ای که نامش ملی است، خود رئیس‌جمهور می‌گوید میلی؟! این از فحش بدتر است. وی با بیان اینکه «دوران مخفی‌کاری، نهانکاری، مصلحت‌اندیشی و مصلحت نیست؛ مردم بدانند دیگر تمام شده است»، تاکید کرد: امروز همه‌چیز علنی است. وی گفت: شایعه پخش می‌کنند که نقویان ضدانقلاب است، حالا خودم را بکشم که بگویم نیستم، می‌گویند اگر نیستی، پس چرا رسانه تو را نشان نمی‌دهد؟»

غیرعلمی، بی‌محتوا و پوچ!

 از این دست اعتراض‌ها بارها صورت گرفته است ولی گوش شنوایی برای شنیدن و ترتیب اثر دادن به آن وجود ندارد. برای بررسی دلیل اصلی این انتقادها و راه‌حل برون رفت از این مشکلات به سراغ یکی از بزرگان حوزه و دانشگاه رفتیم. آیت‌الله محسن‌غرویان معتقد است جناحی و غیر علمی بودن این برنامه‌ها و رویکردها سبب انتقاد از صداوسیما است. در ادامه گفت‌وگوی خبرگزاری مرداد را با این استاد حوزه علیمه پی خواهیم گرفت:

غرویان

_ بعضی از روحانیون به برنامه های فرهنگی کشور و سیاست‌ صدا و سیما به عنوان رسانه اصلی ایران انتقاد دارند، محور اصلی این نارضایتی‌ها از نگاه شما چیست ؟

به نظر من بیشترانتقاد آقایان روحانی به رعایت نشدن دموکراسی ومردم سالاری دینی است که مقام معظم رهبری نیز این اجرایی شدن این مهم را محور قرارداده اند و بر ومردم سالاری دینی تاکید دارند.‌ صدا و سیما نباید در جهت اهداف و اندیشه یک گروه خاص حرکت کند و باید ازهمه جناح‌ها جریان‌های سیاسی دعوت به‌عمل بیاورد که برای بیان دیدگاه‌های خود در این رسانه حضور پیدا کنند تا صدا وسیما، ملی محسوب شود.

انتقاد دوم به مسئله فرهنگی است.چرا که ازافرادی درشبکه های عمومی تلویزیون استفاده می‌کنند که به معنا واقعی متخصص مسائل عمیق علمی نیستند و مطالب  به‌خصوص درسطح مباحث مذهبی بسیارسطحی عنوان و بررسی می‌شود.

 _ به‌نظر شما دراین سال‌هایی که گذشت، کسانی که تریبون دراختیاردارند، توانستند اهداف انقلاب را محقق کنند؟

باید به نتیجه عملی نگاه کرد. احساس می‌کنم مردم جامعه دراین سال‌ها نتوانستند پاسخ بسیاری از شبهات در مسائل فکری،عقیدتی ،کلامی ،فلسفه وحتی مذهبی را از صدا و سیما وتریبون‌های مختلف دریافت کنند و متاسفانه سطح مطالب بسیار نازل است. بنده خدمت آیت الله العظمی جوادی‌آملی عرض کردم، خطبه‌های نمازجمعه شما خیلی سنگین و در سطح بحث‌های عمیق فلسفی است، ایشان نیز فرمودند این همه نمازجمعه درسطح کشوربرگزارمی‌شود، یک نمازجمعه خطبه هایش سنگین باشد که اشکالی ندارد! این بدان  معناست که بحث های عمیق در نماز جمعه ها وتریبون‌ها مطرح نمی شود، پس مسئولین دراین زمینه باید اندیشه کنند تا نسل جوان امروز بتواند پاسخ سوال های خود را دریافت کند .

_ اینکه یک روحانی انتقادی به وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور دارد آیا باید بیاناتش را به عنوان تخریب تلقی کرد؟

نیت خوانی کاردرستی نبوده و خلاف شرع است. درواقع به طور حتم هدف روحانیت از انتقاد، بهبود امور است و نیتی برای تخریب وجود ندارد.

_ آیا فعالیت ها و تاثیرگذاری این روزهای طلاب را می توان با گذشته مقایسه کرد ؟

بله می‌شود مقایسه کرد، اما شرایط امروزه با گذشته خیلی فرق دارد. مردم درکنارتربیون‌های وعاظ و روحانیون که بخش کوچکی از رسانه محسوب می‌شوند، از سایر رسانه های مختلف ازجمله ماهواره ها و اینترنت نیز استفاده می‌کنند و حرف ها را می‌سنجند و بعد انتخاب می‌کنند.

_ آیا ورود روحانیون به مسائل مختلف به صورت علمی تاثیر بیشتری دارد یا اینکه تنها به موعظه بپردازند؟

حرف‌های واعظان ومنبریان باید پشتوانه علمی داشته باشد و این پشتوانه  کارعمیق علمی وزیر بنای محکم می‌خواهد. حرف‌های سطحی نفوذش بسیارکم ‌یا موقت است و خیلی زود از اذهان پاک خواهد شد مگراینکه برپایه های فلسفی وفکرهای عمیقی استوارباشد.

لزوم تغییر استراتژی

همانطور که از رهنمودهای این استاد حوزه و دانشگاه مشخص است، اظهار نظرهای جناحی، بی اساس و تهی از علم فایده‌ای برای مردم ندارد. بنابراین مسئولان این عرصه برای آنکه بتوانند در مسیر منافع ملی قدم بردارند وبودجه نهادهای وابسته را بیهوده هدر ندهند، باید به دنبال برنامه‌ای جدید و متفاوت باشند.


اخبار مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق اين سايت متعلق به خبرگزاری مرداد نیوز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلا مانع است.
بالا